Existing applicants/evaluators log in here
Username
Password
Connectivity
Project leader: Dario Babić, Ph.D.
Project co-leader: Prof. Tom Brijs, Ph.D.
Administering organization: Faculty of Transport and Traffic Sciences, University of Zagreb
Partner Institution/Company: Transportation Research Institute (IMOB), Hasselt University
Grant type: 2A
Project title: Understanding the impact of traffic signalling on the driver’s behaviour
Project summary: Traffic accidents are a significant social problem and the World Health Organisation estimates that losses related to them amount from 1% up to 3% of gross domestic product, depending on the state. For this reason, in 2010 the European Commission adopted the fourth European Road Safety Action Programme, aimed at reducing the number of fatalities on EU roads in the ten-year period by 50%. The programme focuses on several key factors, one of which is transport infrastructure, where traffic signalling, i.e. road markings and traffic signs form an important part. Since drivers collect more than 90% of traffic information visually, inadequate, poorly designed and poorly maintained road markings and traffic signs may have a negative impact on the driver’s behaviour and thus contribute to the occurrence of traffic accidents. This is particularly evident during low-visibility conditions in which drivers show much less visual adaptation, have shorter visual field, reduced peripheral vision, lower contrast sensitivity and vision clarity, and poorer perception of motion, colour and hue. Precisely due to the above reasons, the aim of the project is to investigate how different and innovative solutions related to traffic signalling impact the driver’s behaviour in low-visibility conditions. The study will be conducted using a driving simulator in which most common risky situations in road traffic, according to the scientific literature, will be simulated in order to evaluate the impact of each potential improvement related to the road markings and traffic signs. This will enable gaining deeper knowledge about the potential solutions, which represent the basis for future practical recommendations aimed at reducing the risk of accidents and thus increasing the overall road safety.
Hrvatski sažetak: Prometne nesreće predstavljaju značajan društveni problem te se, prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, procjenjuje da gubici povezani s prometnim nesrećama iznose od 1 % pa do 3 % bruto domaćeg proizvoda, ovisno o državi. Iz navedenog je razloga, Europska komisija 2010. godine donijela četvrti Europski akcijski program cestovne sigurnosti, čija je glavna zadaća tijekom desetogodišnjeg perioda smanjiti broj smrtnih stradalih na cestama širom EU za 50 %. Program je usmjeren na nekoliko ključnih čimbenika od kojih je jedan prometna infrastruktura čiji važan element predstavlja prometna signalizacija, odnosno oznake na kolniku i prometni znakovi. Budući da je više od 90 % informacija u prometu vizualnog karaktera, neadekvatna i loše projektirana i održavana prometna signalizacija može negativno utjecati na ponašanje vozača i tako doprinijeti pojavi prometnih nesreća. Kvaliteta prometne signalizacije je naročito važna u uvjetima slabe vidljivosti u kojima vozači pokazuju znatno manje vizualne prilagodbe, imaju skraćeno vidno polje, smanjen periferni vid, nižu osjetljivost na kontrast, manju oštrinu i jasnoću vida, te slabiju percepciju pokreta, boja i nijansi. Upravo je iz navedenih razloga, cilj ovog projekta istražiti kako različita i inovativna rješenja vezana uz prometnu signalizaciju utječu na ponašanje vozača u uvjetima smanjene vidljivosti. Istraživanje će se provesti na simulatoru vožnje na kojem će se simulirati, prema znanstvenoj literaturi, najčešće rizičnih situacija u cestovnom prometu kako bi se utvrdio učinak prometne signalizacije na ponašanje vozača, a time i cjelokupnu sigurnost cestovnog prometa. Na taj će se način steći dublja znanja o mogućim rješenjima koja predstavljaju osnovu za buduće praktične preporuke usmjerene ka smanjenju rizika od nastanka prometnih nesreća, odnosno povećanju ukupne sigurnost na cestama.
Amount requested from UKF: 38.000,00
Amount of matching funding: 7.600,00
Powered by Globaladmin